Overslaan en naar de inhoud
In een goede motivatiebrief:
- gaat het over jou en jouw ambitie en motivatie. Maar vooral ook over hoe jij past bij het bedrijf waar je solliciteert. Verplaats je eens in het bedrijf en bedenk naar wat voor iemand zij
op zoek zijn. Brieven die op die behoefte ingaan, hebben een veel grotere kans van slagen. De leden van de sollicitatiecommissie voelen zich dan aangesproken bij het lezen van jouw brief.
- moet je jezelf verkopen. Je haalt je positieve eigenschappen aan en zoekt naar ervaring of kennis die je hebt en die aansluit bij de vacature. Je hebt hier al een opdracht over gemaakt.
- staat informatie waaruit je motivatie voor de baan blijkt. Noem ervaringen die je hebt, verwijs naar je cv.
- gebruik je een frisse en niet heel zakelijke toon. Een creatieve openingszin trekt de aandacht. Maar wees ook weer niet te creatief zeker niet als je helemaal niet zo creatief bent. De toon en stijl moeten bij jou én het bedrijf passen. Gebruik korte zinnen en doe niet te ingewikkeld.
- begin je met een aanhef waarin de naam van de geadresseerde is genoemd. Als je die niet weet, doe daar dan telefonisch of per e-mail navraag naar. Kijk hiervoor ook eens bij opdracht 2.9 E-mail tips en trucs.
- staan geen type- en taalfouten. Let vooral op d’s en t’s, en of je woorden aan elkaar moet schrijven. Laat je brief nalezen door iemand anders.
- benoem je de bijlagen die je meestuurt.
[bron]